5 (100%) 1 vote

Soczewica źródłem zdrowia

Soczewica jest przez wielu z nas niedocenianą rośliną. Należy ona do rodziny bobowatych i soczewicapodobnie jak inne rośliny z rodziny roślin strączkowych zawiera ona wiele składników odżywczych korzystnych dla naszego organizmu. Zaletą tej rośliny jest jej dostępność przez cały rok, niezależnie od pory roku. Soczewicę można łatwo ugotować i przyrządzić z niej wiele smakowitych posiłków i przekąsek. Dlatego też w poniższym poście postanowiłam przedstawić korzyści dla naszego zdrowia, jakie dają nam te niepozorne nasiona:

Obniżenie poziomu cholesterolu – soczewica pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi dzięki wysokiej zawartości rozpuszczalnego błonnika. Obniżenie poziomu cholesterolu we krwi ogranicza ryzyko chorób serca i zawału i zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych.

Pozwala na utrzymanie serca w zdrowiu – istnieją badania naukowe, które pokazują, że wysoka zawartość błonnika w pożywieniu jak np. w soczewicy ogranicza ryzyko chorób serca. Roślina ta jest również bogata w kwas foliowy oraz magnez, które są ważnymi elementami dbającymi o właściwe funkcjonowanie naszego układu krwionośnego. Kwas foliowy obniża poziom homocysteiny, która wpływa na zwiększenie ryzyka chorób serca. Magnez reguluje ciśnienie krwi dzięki temu ograniczając ryzyko wystąpienia chorób serca.

Regulacja funkcjonowania układu pokarmowego – jak każdemu już chyba wiadomo, błonnik wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszych jelit zapobiegając takim przypadłościom jak np. zaparcia.

Stabilizacja poziomu cukru we krwi – oprócz wielu korzyści, jakie niesie ze sobą błonnik, powoduje on wyłapywanie i tym samym ograniczenie trawienia węglowodanów, co powoduje utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Jest to szczególnie korzystne dla osób, które borykają się z takimi dolegliwościami jak cukrzyca czy hipoglikemia.

Zawartość potrzebnych w naszej diecie białek – podobnie jak wszystkie rośliny strączkowe jak i orzechy, soczewica posiada bardzo dużo białka w swoim składzie. 26% kalorii zawartych w soczewicy jest pochodzenia od białkowego – czyni to soczewicę bardzo dobrym źródłem białka dla wegan oraz wegetarian.

Wzrost energii – soczewica wpływa na równomierne i wolne uwalnianie energii, dzięki zawartości błonnika, który wiąże węglowodany. Jest ona również bardzo dobrym źródłem żelaza, które jest kluczowym elementem uczestniczącym w transporcie tlenu w organizmie. Tlen jest związkiem niezbędnym w produkcji energii w naszych komórkach oraz w przemianach metabolicznych.

Pomaga w utracie wagi – oprócz tego, że soczewica zawiera błonnik, minerały oraz dużo białka wciąż zawiera niewielką ilość kalorii i bardzo niewielką ilość tłuszczu. Jeden kubek soczewicy zawiera jedynie około 230 kalorii. Jeżeli chcesz, więc zgubić parę kilogramów warto wprowadzić do swojej diety potrawy zawierające soczewicę.
Pozostaje mi jedynie zaproponować Państwu wyprawę do sklepu po soczewicę i wypróbowanie po kolei przepisów z tą niepozorną rośliną, których pełen jest internet!

Kategorie: Jedzenie